Tennisskola

Ansvarig huvudtränare

Ulf Persson
e-post: vaxholmtennis@hotmail.com

Information uppdateras löpande här på hemsidan samt via e-post.

Planering vårterminen 2024:

• startdatum den 8:e januari (vecka 2)
  • ingen tennisträning under sportlovet (vecka 9)
  • påsken - ingen träning långfredag 29/3 samt 1-4/4
  • ingen träning ons 1/5
  • ingen träning Kristi Himmelsfärd tors-fre 9-10/5
  • sista träningen 17:e maj (vecka 20)

Vaxholms Tennisklubb bedriver en tennisskola med i nuläget över 100 aktiva barn och ungdomar i åldern 7 till 16 år. Tennisskolan leds av chefstränaren Ulf Persson som till sin hjälp har flera hjälptränare.

Målsättningen med verksamheten i tennisskolan är att få så många barn och ungdomar som möjligt att gilla att spela tennis! Vi vill att de ska utvecklas som tennisspelare och uppskatta att det är en rolig och utvecklande sport både för fysiken och sinnet.

Träningen bedrivs i tennishallen måndag-fredag på eftermiddagen/kvällen.

Gruppernas storlek är 4-6 deltagare beroende på ålder, mognad, drivkraft och spelnivå. För nybörjare och de yngsta barnen i åldern 7-8 år är fokus på att lära ut grundslagen och varva detta med roliga bollövningar och lekar för bollkontroll. Här introducerar vi även serve, volley och smash.

För äldre elever är det ett större fokus på teknikövningar, matchspel och taktik inom alla typer av slag. Spelaren ska utveckla färdigheter som toppspinnslag, slice, attackslag, spinnserve mm. Detta varvas med olika poängspelssituationer med och utan serve.

Terminer
Höstterminen startar ca i vecka 36-37 och avslutas ca vecka 50.
Vårtermin startar vecka 2-3 och avslutas ca vecka 19, med uppehåll för sportlov och påsklov.

Arrangemang
Utöver Tennisskolans verksamhet anordnas barn- och ungdomstävlingar i klubbens regi på vår, sommar och höst (Junior Panatta, Generationsdubbel, Next Generation, SommarSmashen och Sommarläger runt midsommar). Varje år i augusti arrangeras också ett uppskattat träningsläger på annan ort för tennisskolans ungdomar. Det anordnas också extra träningstillfälle och matchspelsträning vid vissa veckor på vår och höst.

Terminsavgift
Den aktuella terminsavgiften är 2 300 kr/termin (60 minuter träning per vecka).
Knattetennis på fredagar har en terminsavgift på 1 700 kr/termin (60 minuter träning per vecka).

Anmälan
Intresset för tennisskolan i Vaxholm är stort och vi har för närvarande fulltecknade grupper.

Alla som har varit med i träningen under höstterminen spelar automatiskt vidare under vårterminen om man inte avanmäler sig. Det går som ny spelare bra att anmäla sig till vår väntelista.

Är du intresserad av att anmäla ditt barn till tennisskolan så skicka ett mail till vaxholmtennis@hotmail.com. Uppge ditt barns namn, fullständigt personnummer, adressuppgifter, mail och mobilnummer till målsman. (E-postadressen är viktig eftersom information & fakturor sker via e-post).

Ange även spelnivå (nybörjare, medel, avancerad) samt om det finns någon kompis i tennisskolan. Ni blir automatisk inlagda på tennisskolans väntelista från intresseanmälans datum.

En bild

Publicerad: 2023-01-12